0 14 minute 2 ani

În plenul şedinţei de vineri, 28 ianuarie, a Consiliului Local, dr. Loredana Liuba, directorul medical al Spitalului Municipal de Urgenţă Caransebeş, a făcut o prezentare a activităţii acestei unităţi în cursul anului trecut, ea vorbind, totodată, şi despre planurile de viitor ale conducerii instituţiei.

Loredana Liuba, care, de şase luni, este şi membru în Comitetul director al unităţii medicale, a spus că principala sa preocupare a fost, încă de la început, ambulatoriul spitalului, deoarece, în momentul de faţă, există un contract încheiat cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, dar, pentru că este pandemie şi este instituită starea de alertă, contractul nu a fost o prioritate până în acel moment, spitalul primind sumele aferente, indiferent dacă acel contract se realiza sau nu.

„Atunci am zis că cel mai important este ambulatoriul, unde lucrurile nu mergeau foarte bine, pentru că, în această perioadă de pandemie, pacientul şi-a pierdut încrederea în noi, ca medici, ca şi cadre medicale mediatizate nu tocmai pozitiv. În momentul în care am venit, am reuşit să extind programul medicilor din ambulatoriu, în momentul de faţă aceştia consultă între orele 8 şi 14, am adus încă doi medici pentru a putea acoperi acest program, avem 12 specialităţi în ambulatoriu şi 24 de medici. Acum, oferim în ambulatoriu consultaţii de ginecologie, cardiologie, medicină internă, ORL, dermatologie, chirurgie generală, ortopedie, chirurgie toracică, pneumologie, pediatrie, neurologie şi psihiatrie pediatrică. Suntem în contract cu Casa şi este foarte important de ştiut că orice pacient, orice cetăţean care are nevoie de un consult, de un serviciu medical, şi care se prezintă la noi cu bilet de trimitere şi cu card de sănătate, nu va plăti nimic. Oferim consultaţii şi servicii medicale şi pentru ceilalţi pacienţi, dar contra-cost”, a spus Loredana Liuba.

Directorul medical al Spitalului caransebeşean a adăugat că, pe lângă consultaţiile din ambulatoriu, există şi partea de radiologie, unde se efectuează radiografii, şi partea de tomograf, RMN-ul fiind funcţional.

Referindu-se tot la ambulatoriu, Loredana Liuba a mai spus că aici au fost aduse prin concurs şapte asistente, pentru ca acesta să poată funcţiona în condiţii optime. „În organigrama ambulatoriului avem cabinete aprobate de minister, dar deocamdată nu am reuşit să le deschidem. Mai sunt locuri vacante şi pentru asistente, dar, pentru că suntem încă la început cu ambulatoriul şi veniturile acestuia nu sunt foarte mari, am decis să nu ocupăm toate posturile vacante. Intenţia noastră este să încercăm să aducem mai multe venituri prin ambulatoriu şi ulterior să completăm statul de funcţii”.

Pentru anul acesta, a mai spus directorul medical, un mare minus pentru ambulatoriu îl reprezintă faptul că aici nu există un medic oftalmolog, pentru că cel care a lucrat până în urmă cu puţin timp este în concediu de maternitate, iar la concursul organizat pentru acest post nu s-a găsit niciun medic care să poată fi adus pe perioadă determinată, prezenţa unui asemenea cadru însemnând venituri mai mari din consultaţii şi închiderea, totodată, a fişelor auto şi de port-armă.

La începutul acestui an a fost organizat un concurs în urma căruia a fost adus în ambulatoriu un medic specialist de medicina muncii, care îşi va începe activitatea în data de 10 februarie. Acesta se va ocupa, în prima etapă, de angajaţii spitalului, urmând ca apoi să se încerce încheierea de contracte cu firme din oraş şi din împrejurimi, pentru suplimentarea veniturilor.

„Tot referitor la ambulatoriu, pe anul 2022 avem un mare minus pe partea de gastroenterologie. Avem aprobat în organigramă cabinetul de gastroenterologie, dar nu avem medic, nici nu am scos postul la concurs, pentru că cel mai important în acest domeniu este să avem aparatura cu care să putem să facem investigaţiile. Aici, dacă ne puteţi ajuta financiar, pentru a putea să accesăm nişte fonduri europene pentru a putea aduce această aparatură şi, apoi, un medic. Nu avem medici nici la cabinetele private din Caransebeş. Tot pe viitor, vreau să aducem un medic de oncologie medicală, nu avem în momentul de faţă, şi avem mare nevoie, precum şi pe partea de recuperare medicală şi fizioterapie. Pentru a aduce un medic pe recuperare medicală din nou e nevoie de o investiţie pe partea de aparatură, nu doar pe medicul în sine”.

Loredana Liuba a mai precizat că a ajuns la conducerea spitalului într-o perioadă dificilă, când tocmai începuse valul al patrulea al pandemiei, unul care s-a dovedit a fi mult mai agresiv decât cele precedente, cazurile pacienţilor fiind semnificativ mai grave. „Am reorganizat un pic tot ce a fost acolo, am reuşit, împreună cu colegii mei, să formăm nişte echipe medicale, pentru că am ajuns la concluzia că această boală este într-adevăr una foarte gravă, dar în această boală, mai mult decât în oricare alta, cea mai importantă este relaţia medic-pacient. Am făcut echipe în care medicul şi-a văzut pacientul în fiecare zi, nu cum s-a întâmplat în trecut, pacientul a fost văzut de acelaşi medic pe toată perioada internării, şi toate cazurile au fost discutate dimineaţa, împreună, de toţi medicii. Am reuşit, în acel val, şi să aducem în spital toată medicaţia de care era nevoie pentru pacienţi. Au fost, într-adevăr, şi cazuri grave, care s-au soldat cu decese, dar am avut şi multe reuşite… Valul acesta, al cincilea, este complicat dintr-un alt punct de vedere, pentru că varianta care circulă acum este mult mai contagioasă, iar pacienţii sunt mult mai mulţi, însă, din fericire, formele nu sunt severe. Ministerul a propus înfiinţarea unor centre de evaluare a pacienţilor Covid pozitiv, în Caraş-Severin sunt trei asemenea centre, spitalul din Caransebeş fiind primul din judeţ. Mi se pare important să menţionez că, la noi, centrul funcţionează între orele 8 şi 14, avem medici care se ocupă şi evaluează pacienţii, aceştia trebuind să ajungă la noi cu testul pozitiv, pentru că noi nu putem evalua pacienţii cu suspiciuni, ei trebuie să fie pozitivi. În zona din jurul Caransebeşului avem patru cabinete, am luat legătura cu medicii de familie care fac testări la aceste cabinete şi i-am rugat să trimită pacienţii către noi. Avem medicaţie pentru aceşti pacienţi, avem un medicament, favipiravir, am reuşit să-l obţinem prin donaţie de la minister şi îl dăm gratuit pacienţilor care au nevoie la domiciliu. Tot în centrul de evaluare avem o altă terapie pentru pacienţi, anticorpii monoclonali, am făcut solicitare către minister şi am primit, avem şi acest medicament, el se administrează în centru, este vorba despre o singură perfuzie”.

Anul trecut, a mai precizat Loredana Liuba, la spital au fost organizate concursuri în urma cărora au fost aduşi mai mulţi medici acolo unde exista deficit, cum a fost cazul Secţiei medicină internă, aici fiind în momentul de faţă patru medici. De asemenea, au mai fost aduşi un medic primar neurolog, un medic specialist la Secţia ginecologie, doi medici specialişti de medicină de urgenţă pediatrie la Compartimentul Primiri Urgenţe, precum şi un medic primar de medicină de laborator, cu atât mai mult cu cât, în 2022, conducerea spitalului îşi propune acreditarea laboratorului, pentru a putea face la spital analize şi în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate.

„Tot anul trecut, în plin val al pandemiei, am luat legătura cu profesorul Virgil Musta, unul dintre medicii de boli infecţioase din Timişoara, care a creat o platformă pentru a putea veni în ajutorul pacienţilor pozitivi, la care am avut şi noi acces, putându-ne sfătui cu dl profesor în legătură cu schema de tratament, astfel că puţini pacienţi au avut nevoie să fie transferaţi către alte spitale”.

Directorul medical a mai amintit şi de condiţiile hoteliere pe care le găsesc pacienţii la spital, un capitol la care a recunoscut că există zone în care se stă foarte prost, chiar dacă s-au mai renovat unele compartimente, cum ar fi Primiri Urgenţe, Pediatrie, Ginecologie, câteva coridoare, iar acum se continuă renovarea subsolului unităţii medicale, unde vor fi mutate vestiarele personalului. În momentul de faţă se lucrează la renovarea completă a etajului şase, la Compartimentul de neonatologie, precum şi la Secţia chirurgie, de la etajul cinci.

„Anul acesta ne propunem să lucrăm ceva mai mult pe partea de spitalizare. În momentul de faţă, putem investiga pacienţii prin mai multe modalităţi. Una este prin spitalizarea de zi, pacientul vine dimineaţa, este consultat, i se face o internare de zi, i se recoltează investigaţii şi după-masă pleacă acasă. Este un venit în plus, pe care îl primim separat de la Casa de Asigurări de Sănătate. Avem şi posibilitatea de a interna pacienţii prin spitalizare continuă, pe acut şi pe cronic zicem noi, diferenţa dintre cele două spitalizări fiind tot de ordin financiar, în sensul că primim mai mulţi bani dacă pacientul este spitalizat pe cronici, nu pe acuţi. E o mare problemă faptul că, aşa cum am mai spus, pacienţii şi-au pierdut un pic încrederea în noi, şi atunci aş vrea să lucrăm un pic mai mult pe partea de ambulatoriu, pe partea de spitalizări de zi, pentru ca pacientul să-şi recapete încrederea în noi. Am început, în grupuri mici, întâlniri cu medicii de familie pentru a-i convinge să-şi trimită pacienţii la noi ca să fie evaluaţi, pacienţii sunt speriaţi de spital, se tem că vor fi internaţi, şi atunci vreau să lucrăm mai mult pe partea de ambulatoriu, să convingem pacientul că nu-l internăm în spital, dar trebuie, totuşi, investigat, monitorizat, sunt pacienţii noştri cu patologii cronice pe care nu i-am mai văzut demult aici, iar unii dintre ei ajung, din păcate, prea târziu, în momentul în care nu mai putem face nimic pentru ei”, a mai spus Loredana Liuba.

Directorul medical al spitalului caransebeşean a mai adăugat că doreşte să lucreze şi la partea de protocoale, o mare problemă fiind comportamentul unor asistente şi infirmiere, admiţând că, poate, şi în pandemie, pacienţii şi familiile acestora au fost mai revoltate decât în mod normal. „Am reuşit, şi în valul trecut, şi în cel actual, să avem o mult mai bună colaborare cu pacientul, medicul mergând în fiecare zi la acelaşi pacient, şi stabilind nişte orare clare de consultare cu aparţinătorii pacienţilor, aceştia ştiu că există un interval orar în care medicul curant al pacientului este la dispoziţia lui, vorbeşte cu el, îi dă informaţii despre pacient. Contează foarte mult, am văzut o îmbunătăţire a relaţiei pe care o aveam cu aparţinătorii, din acest punct de vedere”.

Loredana Liuba a mai afirmat că există mai multe programe cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi cu Ministerul Sănătăţii, în momentul de faţă spitalul având doar două, cel pe diabet şi cel pe ortopedie, dar conducerea unităţii medicale doreşte să mai acceseze unul prin care la Radiologie să poată fi pus în funcţiune mamograful, fiind nevoie de obţinerea mai multor autorizaţii în acest sens, cu atât mai mult cu cât un medic al spitalului are această calificare. În plus, se doreşte aducerea de aparatură nouă, prin care să se deschidă aria de acordare a serviciilor medicale, a mai adăugat directorul medical al spitalului caransebeşean.

Sonia BERGER