0 5 minute 3 ani

Consilierii locali caransebeşeni au aprobat recent proiectul de hotărâre privind ajustarea/modificarea tarifelor practicate de SC Transal Urbis SRL pentru activitatea de precolectare, colectare, transport şi depozitare a deşeurilor din municipiu.

Astfel, persoanele fizice şi asociaţiile de proprietari/locatari vor plăti 12,75 lei + TVA/persoană, vechiul tarif fiind de 8,85 de lei + TVA/persoană. În cazul persoanelor juridice, noul preţ este de 137,1 lei + TVA/mc, vechiul tarif fiind de 123,6 lei + TVA/mc.

În memoriul tehnico-economic înaintat Consiliului local se arată că ultima majorare a tarifelor practicate de Transal Urbis a avut loc în anul 2017.

Administratorul societăţii, Mihai Minea, a încercat să justifice această mărire de preţuri, afirmând că majorarea nu se datorează modificării organigramei personalului neproductiv faţă de cea trecută, ci s-a schimbat doar în ceea ce priveşte personalul productiv, existând încă nouă locuri vacante.

La întrebarea consilierului liberal Alin Purdescu, care a vrut să ştie ce s-a întâmplat cu ajutorul de 950.000 de lei acordat de acest for firmei de salubritate, Mihai Minea a explicat că aceşti bani au reprezentat doar o treime din cheltuielile făcute de Transal Urbis pentru aducerea societăţii pe linia de plutire.

„Banii nu au fost suficienţi nici măcar ca să ducem gunoiul depozitat la Gara Ţiglărie. Prin eforturi proprii, prin celelalte majorări care s-au făcut, am reuşit să facem acest lucru. Tot prin eforturi proprii, în ultima perioadă am plătit aproape 900.000 de lei datoria către SC Ecobauer. De asemenea, o cantitate de aproape 3.000 de tone de deşeuri a fost dusă cu cel mai mare preţ, de 260 de lei tona, la deponeul de la Turnu Severin, distanţă mare şi transport… Către Administraţia Finanţelor Publice s-au plătit aproape 700.000 de lei, toate penalităţile de întârziere şi toate taxele, pentru a putea eşalona datoria de aproape 3 milioane de lei către ANAF, lucru care înseamnă accesoriile salariilor, adică siguranţa angajaţilor că au drepturi la pensii, la sănătate etc. Dacă le adunăm pe toate acestea, se vede că depăşim 4 milioane de lei, deci cele 950.000 de lei au fost foarte binevenite, dar atât a permis legea să ni se aloce”, sa spus Mihai Minea.

Toate utilajele societăţii – a mai spus acesta – au o vechime de 10 ani, iar Comunitatea Europeană impune o serie de condiţii, astfel încât utilajele trebuie dotate cu accesorii – cântare şi sisteme de monitorizare. În colaborare cu Primăria municipiului, care trebuie să doteze platformele pentru populaţie, Transal Urbis trebuie să-şi asigure dotările, prin retehnologizare. Pentru achiziţii de utilaje, care sunt un alt capitol, ar fi necesari minimum 500.000 de euro, cumpărarea acestora urmând să se facă în leasing.

„E vorba despre o bandă de selectare cu presa respectivă, astfel încât să avem trei prese, despre o maşină care colectează deşeurile selective pe două compartimente, cu tot cu ridicător, despre un autocompactor, de un cap-tractor care la rândul său are şi greifer, ca să facă şi încărcarea gunoiului. Banii nu vor fi investiţi în niciun caz în altceva”, a adăugat Minea.

La solicitarea consilierului Dragoş Curelea, care a vrut să ştie cu cât a crescut gradul de reciclare la Caransebeş, administratorul Transal Urbis a răspuns că nu poate avansa o cifră exactă, pentru că mai existau deşeuri în depozitul vechi, dar este vorba despre o creştere de aproximativ 8 procente, de la 2,5 anul trecut, depăşindu-se, acum, 10 la sută. În plus, cartonul nu s-a mai vândut cu 50 de lei/tonă, ci cu 800 de lei, iar pentru plastic, în prezent, există o ofertă de 3.200 de lei/tonă, a mai spus Mihai Minea.

Sonia BERGER